Yapı Ruhsatı Nedir ve Neden Önemlidir

Bir yapının bir yerde inşa edilmesi için hukuki açıdan bazı izin belgeleri gerekmektedir. Bu izin belgelerinden en önemlisi de yapı ruhsatıdır. Peki bu yapı ruhsatı nedir ? Yapı ruhsatı, bir inşaat projesinin belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini gösteren bir izin belgesi olarak tanımlanmaktadır.

Yapı Ruhsatı Nedir ve Neden Önemlidir

Bir yapının bir yerde inşa edilmesi için hukuki açıdan bazı izin belgeleri gerekmektedir. Bu izin belgelerinden en önemlisi de yapı ruhsatıdır. Peki bu yapı ruhsatı nedir ? Yapı ruhsatı, bir inşaat projesinin belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini gösteren bir izin belgesi olarak tanımlanmaktadır.

Yapı Ruhsatı Nasıl Alınır?

Bir projenin inşasının belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini belirten yapı ruhsatını almak için yapı sahibi veya vekilinin yapı ruhsatı alma dilekçesi ve diğer gerekli evraklarla birlikte projenin dahil olduğu bölgenin bağlı olduğu belediyeye bizzat başvurmaları gerekmektedir. Eğer yapı mücavir alanın dışında yer alıyorsa, yapı ruhsatı başvurusu belediyeye değil, valiliğe yapılmaktadır. Peki, yapı ruhsatı nasıl alınır ? Yapı sahibi veya vekilinin yapı ruhsatı başvurusu yapmadan ilk önce ibraz etmesi gereken belli evrak çeşitleri vardır. İşte ibraz edilmesi gereken o evraklar:

 

-İmar Durumu Belgesi,

- Çap ve Tapu sureti,

- Ruhsat dilekçesi,

- Aplikasyon krokisi,

- T.M.M.O. vizeli 5 adet mimari proje,

 

- T.M.M.O. vizeli 5 adet betonarme projesi,

- T.M.M.O. vizeli 5 adet mekanik tesisat projesi,

 

- T.M.M.O. vizeli 5 adet elektrik projesi,

 

- Noter onaylı Mal Sahibi Taahhütnamesi,

- Noter onaylı T.U.S. Taahhütnamesi,

- Noter onaylı Sürveyan Taahhütnamesi,

- Noter onaylı Har. Müh. Aplikasyon Taahhütnamesi,

- T.U.S. Büro Tescil Belgesi,

 

- Mimar Büro Tescil Belgesi,

- T.M.M.O. vizeli Zemin Etüd Raporu’dur.

 

Yapı Ruhsatı Ne Kadar Sürede Çıkar?

Belediye veya valiliklerce ruhsat ve ekleri detaylı incelenerek eksik veya yanlış̧ dosya bulunmadığı takdirde müracaat tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde yapı ruhsatı verilmektedir.

 

Yapı Ruhsatı Nedir ve Neden Önemlidir?

Yapı ruhsatı, bir inşaat projesinin belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini gösteren bir izin belgesi olarak tanımlanmaktadır. Peki, yapı ruhsatı nasıl alınır?, Geçerliliği ne kadardır?, Yapı ruhsatı ile yapı kullanma izin belgesi arasındaki fark nedir? Bu ve bunun gibi merak ettiğiniz bütün bu soruların cevaplarını Emlakjet olarak sizler için burada derlemeye karar verdik…

 

2 Şubat 2021 - 16:20Görüntülenme: 2980 Paylaş

Bir yapının bir yerde inşa edilmesi için hukuki açıdan bazı izin belgeleri gerekmektedir. Bu izin belgelerinden en önemlisi de yapı ruhsatıdır. Peki bu yapı ruhsatı nedir ? Yapı ruhsatı, bir inşaat projesinin belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini gösteren bir izin belgesi olarak tanımlanmaktadır.

 

Yapı Ruhsatı Nasıl Alınır?

Bir projenin inşasının belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini belirten yapı ruhsatını almak için yapı sahibi veya vekilinin yapı ruhsatı alma dilekçesi ve diğer gerekli evraklarla birlikte projenin dahil olduğu bölgenin bağlı olduğu belediyeye bizzat başvurmaları gerekmektedir. Eğer yapı mücavir alanın dışında yer alıyorsa, yapı ruhsatı başvurusu belediyeye değil, valiliğe yapılmaktadır. Peki, yapı ruhsatı nasıl alınır ? Yapı sahibi veya vekilinin yapı ruhsatı başvurusu yapmadan ilk önce ibraz etmesi gereken belli evrak çeşitleri vardır. İşte ibraz edilmesi gereken o evraklar:

 

-İmar Durumu Belgesi,

- Çap ve Tapu sureti,

- Ruhsat dilekçesi,

- Aplikasyon krokisi,

- T.M.M.O. vizeli 5 adet mimari proje,

 

- T.M.M.O. vizeli 5 adet betonarme projesi,

- T.M.M.O. vizeli 5 adet mekanik tesisat projesi,

 

- T.M.M.O. vizeli 5 adet elektrik projesi,

 

- Noter onaylı Mal Sahibi Taahhütnamesi,

- Noter onaylı T.U.S. Taahhütnamesi,

- Noter onaylı Sürveyan Taahhütnamesi,

- Noter onaylı Har. Müh. Aplikasyon Taahhütnamesi,

- T.U.S. Büro Tescil Belgesi,

 

- Mimar Büro Tescil Belgesi,

- T.M.M.O. vizeli Zemin Etüd Raporu’dur.

 

Yapı Ruhsatı Ne Kadar Sürede Çıkar?

Belediye veya valiliklerce ruhsat ve ekleri detaylı incelenerek eksik veya yanlış̧ dosya bulunmadığı takdirde müracaat tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde yapı ruhsatı verilmektedir.

 

YAPI RUHSATI BAŞVURUSUNDA EKSİK VEYA YANLIŞLIK VARSA SÜREÇ NASIL İŞLER?

Yapı ruhsatından eksik veya yanlış̧ bilgi olduğu takdirde müracaat tarihinden itibaren on beş̧ gün içinde başvuran kişiye ilgili bütün eksik ve yanlış̧ bilgiler yazı ile bildirilmektedir. Eksik ve yanlış bilgiler giderildikten sonra ise yapılacak müracaattan itibaren en geç on beş̧ gün içinde yapı ruhsatı verilmektedir.

 

YAPI RUHSATI NE KADAR SÜRE GEÇERLİ?

Yapı ruhsatı her bina için 5 yıl süre ile geçerli olmaktadır. Ruhsatın alınmasından itibaren 2 yıl içinde inşaat başlanma şartı konulmaktadır. İnşaatın bitme süresi ise 5 yıldır. Bu süre zarfında inşaatın yapılmaması halinde ruhsat geçersiz kabul edilmektedir.

 

YAPI RUHSATI BULUNMAYAN BİNALAR İÇİN YAPTIRIMLAR NELERDİR?

Yapı inşaatlarının başlanması için gerekli ve zorunlu olan belge, ruhsat olarak her inşaat projesi için geçerli olmaktadır. Ruhsatı bulunmayan yapılar kaçak olarak sayılmakta olup kanunsuz yapı kategorisinde değerlendirilmektedir. Ruhsatsız başlayan kaçak yapılarda; inşaatın bulunduğu bölgede faaliyet gösteren belediyeler inşaatı durdurma ve yıkım kararı alabilmektedir. Kaçak yapıların mal sahipleri, müteahhitleri ve sorumluları, ruhsatsız yapı nedeniyle, para cezaları ödemek durumunda olabilirler.

 

YAPI RUHSATI İLE YAPI KULLANMA İZİN BELGESİ ARASINDAKİ FARKLAR NELERDİR?

Peki, yapı ruhsatı ile yapı kullanma izin belgesi arasındaki farklar nelerdir ? Yapı ruhsatı, yukarıda da bahsettiğimiz gibi bir inşaat projesinin belirli kanun ve hükümlere uygun bir şekilde çizildiğini gösteren bir izin belgesi olarak tanımlanmaktadır. Yapı Kullanma İzin Belgesi ise inşası tamamlanmış bir yapının, tamamının veya kısmen kullanılması mümkün bölümleri tamamlandığında bu bölümlerinin kullanılabilmesi için, inşaat ruhsatını veren belediye veya valiliğe bağlı İl Özel İdaresi’nden alınan bir izin belgesi niteliğindedir. Yapı kullanma izin belgeleri, ancak ruhsatlı yapılara verilmekte olup ruhsatsız olarak başlayan veya ruhsatı olmayan eski binalar için kesinlikle verilmemektedir. Yani kısaca, bir yapının inşasına başlamak için gerekli izin belgesi yapı ruhsatı, inşası tamamlanan yapının kullanılabilmesi için gereken lisans ise yapı kullanma izin belgesi olarak geçmektedir.

Ozkanozel, satilikarsarazi, trakyaemlak, kupanarazi, kuponarsa, arsaemlakcisi, araziemlakcisi, yatirimlikarsa, yatirimlikarazi, arsaarazieksper, arsadegerartisi, arazidegerartisi, satiliktarla, satilikzeytinlik, imarsınıflandırması, yapıruhsatı

 

  1. Yapı Kullanma İzin Belgesi hakkında yazı

Yaygınlıkla “iskan” olarak da bilinen Yapı Kullanma İzin Belgesi, inşası tamamlanmış bir yapının, tamamının veya kısmen kullanılması mümkün bölümleri tamamlandığında bu bölümlerinin kullanılabilmesi için, inşaat ruhsatını veren belediye veya valiliğe bağlı il özel idaresinden alınan izin belgesidir.

İskan (yapı kullanma izni) nedir?

İskan (yapı kullanma izni), belediyeler tarafından yapımı tamamlanmış olan yapılar için verilen oturma ve kullanma iznidir.

 

Yapının tamamıyla bitirilmesini takiben tamamı için, kısmen kullanılması mümkün olan kısımları tamamlandığı durumda bu kısımlarının kullanılabilmesi için inşaat ruhsatını veren belediye, valilik bürolarından, 3195 sayılı İmar Kanunu 27. maddesi uyarınca ruhsata tabi olmayan yapıların tamamen ya da kısmen kullanılabilmesi içinse ilgili belediye ve valilikten izin alınması zorunludur.

 

Mal sahibinin müracaatı üzerine, bu hususta başvuruda bulunulan yapının ruhsat ve eklerine uygun olduğu, yapının fen açısından kullanılmasına herhangi bir engel görülmediğinin tespiti gerekir.

 

İmar Kanunu uyarınca belediyeler, valilikler mal sahiplerinin iskan başvurularını en geç otuz gün içerisinde sonuçlandırmak zorundadır. Aksi durumda bu sürenin sonunda yapının tamamının veya biten kısmının kullanılmasına izin verilmiş sayılır.

 

İmar Kanunu uyarınca verilen yapı kullanma izni, yapının sahibini kanuna, ruhsat ve eklerine riayetsizlikten doğacak mesuliyetten kurtarmayacağı gibi her türlü vergi, resim ve harç ödeme yükümlülüğünden de kurtarmayacaktır.

 

İskan (yapı kullanma izni) alınmazsa ne olur?

İmar Kanunu uyarınca inşaatın bitme günü, kullanma izninin verildiği tarih olarak kabul edilmiştir. Buna göre;

 

Kullanma izni verilmeyen veya alınmayan yapılar, bu izin alınıncaya dek elektrik, su ve kanalizasyon hizmetlerinden ve tesislerinden faydalandırılmaz. Ancak, kullanma izni alan bağımsız bölümler bu hizmetlerden istifade ettirilir.

 

Ruhsatsız veya ruhsat ve eklerine aykırı olarak başlanan yapıların durumu

3195 sayılı İmar Kanunu uyarınca;

 

Ruhsat alınmadan yapıya başlandığının,

Ruhsat ve eklerine veya ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılarda projelerine ve ilgili mevzuatına aykırı yapı yapıldığının,

ilgili idare tarafından tespiti, fenni mesulce tespiti ve ihbarı ya da herhangi bir şekilde böyle bir durumun haber alınması üzerine, belediye veya valiliklerce o andaki inşaat durumu tespit edilir. Ardından yapı mühürlenerek inşaat derhal durdurulur.

 

Yapının imar mevzuatına aykırı olduğuna dair bilgi, tapu kayıtlarının beyanlar hanesine kaydedilmek üzere ilgili idare tarafından ilgili tapu dairesine en geç yedi gün içerisinde yazılı olarak bildirilir. Bu aykırılığın giderildiğine dair ilgili idare tarafından tapu dairesine bildirim yapılmadan, beyanlar hanesindeki bu kayıt kaldırılamaz.

 

Durdurma, yapı tatil zaptının yapı yerine asılması ile yapı sahibine tebliğ edilmiş sayılır. Bu tebligatın bir nüshası mahalle muhtarına bırakılır. İlgili tebligatın bir nüshası da Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilir.

 

Tebliğden itibaren en geç bir ay içerisinde yapı sahibinin, yapısını ruhsata uygun hale getirmesi veya ruhsat alarak, belediye – valilikten mühürün kaldırılmasını talep etmesi gerekir.

 

Ruhsata aykırılığın giderilmesi ve ruhsat iptali

Ruhsata aykırılık bulunan yapıda;

 

Bu aykırılığın giderildiğinin,

Ruhsat alındığı ve yapının bu ruhsata uygunluğunun,

yapılacak inceleme neticesinde anlaşılması halinde mühür, belediye veya valilikçe kaldırılarak inşaatın devamına izin verilir.

 

Aksi durumda, ruhsat iptal edilir. Ruhsata aykırı ya da ruhsatsız yapılan bina, belediye encümeni veya il idare kurulu kararını takiben, belediye veya valilik tarafından yıktırılır ve bu masraf yapı sahibinden tahsil edilir.

 

Yapı tatil tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içerisinde;

Yapı sahibi tarafından yapının ruhsata uygun hale getirilmediğinin veya ruhsat alınmadığının ilgili idaresince tespit edilmesine rağmen iki ay içinde hakkında yıkım kararı alınmayan yapılar,

Hakkında yıkım kararı alınmış olmasına rağmen altı ay içinde ilgili idaresince yıkılmayan yapılar,

yıkım maliyetleri döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanmak üzere Bakanlık tarafından yıkılabilir veya yıktırılabilir. Yıkım maliyetleri %100 fazlası ile ilgili idaresinden tahsil edilir.

Bu şekilde tahsil edilememesi durumunda ilgili idarenin 5779 sayılı yasa gereğince aktarılan paylarından kesilerek tahsil olunur. Tahsil edilen bu tutarlar, Bakanlığın döner sermaye işletmesi hesabına gelir olarak kaydedilir.

İdare tarafından ruhsata bağlanamayacağı veya aykırılıkların giderilemeyeceği tespit edilen yapıların ruhsatı İmar Kanunu 32. maddesinin üçüncü fıkrasında açıklanan bir aylık süre beklenmeksizin iptal edilir ve mevzuata aykırı imalatlar hakkında aynı maddenin beşinci fıkrası hükümleri uygulanır.

 

Tepkiniz Nedir?

like
0
dislike
0
love
0
funny
0
angry
0
sad
0
wow
0